Laatste Weekend in Kitui - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Tim Bavinck - WaarBenJij.nu Laatste Weekend in Kitui - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Tim Bavinck - WaarBenJij.nu

Laatste Weekend in Kitui

Blijf op de hoogte en volg Tim

03 December 2012 | Kenia, Kitui

Het is al weer het laatste weekend in Kitui en moet zeggen dat ik het aan de ene kant erg jammer vind om weg te gaan maar ook erg blij ben dat we kunnen beginnen met het reizen.

Afgelopen week zijn we terug gekomen uit Mombasa/Diani Beach in een helse bus rit! Op de heen weg hadden we namelijk Coast Bus één van de betere bus maatschappijen in Kenia maar op de terug weg hebben we onze verblijfsplaats (Stilts Treehouse Lodge)onze terug reis laten boeken en zij deden dat via Simba Coach. Dit scheelde ons namelijk 2 uur reizen om zelf een ticket in Mombasa te boeken. Achter af was het misschien beter geweest...

Mombasa kent namelijk ook spits en omdat Simba Coach rond half 7 vertrekt is dat niet erg handig. Ook stopte deze bus bijna bij elke halte om passagiers op en af te laten, Coast bus niet.
Maar voordat we zover waren moesten we eerst nog het water over naar de Stad zelf. Een bijzonder tafereel want samen met honderden andere renden we door een 100 meter lange tunnel die uit eindelijk uitkwam bij water en de ferry die zo goed als vol was maar blijkbaar niet vol genoeg. Want toen wij er eenmaal opstonden bleven er mensen als een gek uit de tunnel rennen om op de ferry te komen. Een bizar gezicht dat mensen kosten wat kost op dit dingen willen, terwijl er na 15 min weer 1 zou vertrekken. Maar ze wilde koste wat kost op de ferry en duwen en trekken totdat de slag bomen dicht gingen. Aan de overkant zijn we in een Tuktuk gesproken die ons naar de Bus bracht. We waren een half uur te vroeg aanwezig, maar is beter dan te laat toch? In Mombasa niet want een uur na vertrek tijd stonden we er nog. Wachtend op de vertraagde passagiers in een sauna hete bus. Toen we eindelijk vertrokken duurde het niet lang voordat we een de file stonden, zo’n anderhalf uur lang. Dus heb men hoofd maar uit het raam gestoken want het was echt niet te doen en zo kreeg ik ten minste nog een beetje verkoeling.

En of dat nog niet genoeg was stapte er op de eerste halte (gedurende de file) een Katholieke preker binnen die eventjes een uur lang de wil van god door de bus schreeuwde. Dus toen hij eindelijk weer uit stapte en wij al zo’n 2,5 uur in de bus zaten, hadden we het gevoel als of we er al 10 uur in zaten. Maar gelukkig hebben we het nog zo’n 9 uur in de bus kunnen volhouden tot we eindelijk om half 7 weer in het vertrouwde Kitui aan kwamen.

Na een dagje uitrusten kwamen we de volgende dag (Woensdag) aan op het project waar we een heleboel nieuwe kinderen aantroffen. We zijn de hele dag dus weer onderzocht en bekeken door alle nieuwe kinderen erg leuk maar ook erg vermoeiend. Want ook de kinderen die je kent willen dan laten zien wat je allemaal kan. Zo worden ze bij mij hele maal wild als ik men arm spieren aanspan en dan willen ze er allemaal in knijpen en op slaan. Kelly heeft ook haar, haar laten uitvlechten en met alle nieuwe dames op het project ging dat natuurlijk in een razend tempo en hadden ze de grootste lol met al het blonde nep haar wat er uit kwam.

Vrijdag zijn we weer op huisbezoek geweest. Na een kleine miscommunicatie met de zusters liepen we helaas het eerste huisbezoek mis maar konden we gelukkig wel mee met het tweede huisbezoek. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan bij twee redelijk gebouwde stenen huisjes en een flinke moes tuin waar van alles werd verbouwd. We werden onthaalde door wat bijna het hele dorp bleek te zijn, want van alle kanten kwamen kinderen en volwassen mensen ons begroeten. Na een kort gesprekje van ongeveer een uur tussen de moeder en zusters konden we al weer gaan, want het was duidelijk dat alles hier wel voor elkaar was. We waren op bezoek bij één van de nieuwe meisjes die we pas sinds woensdag kende en dus al in school zat. Dit was eigenlijk gewoon een controle of alles nog OK was en zo begonnen we aan de terug reis en aan het weekend. Want we werden thuis afgezet en dat was maar goed ook want ik was helemaal op.

In het weekend zijn we op de motor naar een naaste gelegen stadje gereden om nog wat mooie dingetjes in te slaan. Toen we aangaven aan onze vaste chauffeur dat we daar heen wilde twijfelde hij even… Want hij zei dat het erg lastig was omdat er politie controle was. Maar als we met 2 boda’s gingen dan was het geen probleem. En zo gingen Kel en ik beide op onze boda lekker in het zonnetje op de motor naar Wikkelily. En inderdaad halverwege stond onze grote vriend de politie ons al op te wachten, eerst leek het er op dat we een probleem hadden en niet verder mochten maar na vragen over onze verblijfs/werk plek (katholieke ministerie van Kitui) wilde hij er ons toch wel door laten, maar dan moesten we wel laten zien wat we gekocht hadden.

Verder lekker een weekendje rust en voorbereiden voordat we Woensdag aan onze grote reis gaan beginnen.

Hier nogmaals het plan:

Vanuit Kitui gaan we (5dec) met de bus - - > naar Nairobi dit is 3 uur reizen.

Vanuit Nairobi gaan we meteen door naar Naivasha met de bus/matatu dit zal ongeveer 1,5 uur zijn. Dit is een stad naast Mount Longonot. De reis zal 3 tot 4 uur duren denken we. In Mount Lononot is een krater waar je veel mooie dingen kunt zien en een erg mooi natuur gebied rondom de berg. Je kunt hier verschillende toeren nemen, wij willen er één van ongeveer 6 uur . We blijven hier 2 nachten.

Van Naivasha reizen we (7dec) met de bus door naar - - > Nakuru dit ligt aan Lake Nakuru een groot en mooi meer dat vol moet staan met flamingo’s . Ook hier zullen we weer 2 nachten verblijven.

Vanuit Nakuru reizen we door naar Kisumu (9 dec). Dit doen we met de bus/matatu. Kisumu is een havenstad aan Lake Victoria (het grootste meer ter wereld). Dit meer staat bekend om de Victoria watervallen maar zijn helaas aan de Ugandese zijde van het meer (1500km verderop).
Vanuit Kisumu gaan we dan een dagje naar het Kagamega forrest. Vanuit Kisumu is dit 1,5 uur met de matatu. We willen dan een wandeling van 4 á 5 duur gaan doen.

Dan na 2 nachten daar is het 11dec en reizen we door naar de hoofdstad Nairobi, om daar dan nog een paar dagen te blijven tot dat we de 15e door gaan naar Aruasha. We hebben dan ook nog 3 dagen speling mocht het niet lukken zoals gepland of is leuker is dan verwacht.

Voor het laatst de groetjes uit Kitui
Tim

• 03 December 2012 - 19:00

Lieke:

Heeee Tim!
    De tijd gaat hard hè? Het project zit er alweer op. Ik snap je dubbele gevoel. Wel gaaf hoor, klinkt jullie reis!
    Geniet er nog maar van, want voor je 't weet zijn jullie alweer terug.
    Kus aan Kel en de groetjes! Xxxxx